Persbericht – dinsdag 5 juni 2007 over gehouden Opendag.

Asperges, asperges en nog eens asperges!

Open dag bij Boerke Bogers wederom druk bezocht.

Bergen op Zoom – Op zondag 3 juni jl. was het op de jaarlijkse opendag bij Boerke Bogers aan de Vossenweg 4 weer als vanouds druk. Op het erf van de boerderij, die eigenlijk net in de gemeente Woensdrecht staat, maar o zo Bergs lijkt te zijn, was het wederom een gezellige drukte. Auto’s, fietsen, paarden, een tent met terras maar vooral bezoekers van jong tot oud, die toevallig langskwamen gefietst over de fietsroute die langs de boerderij loopt, of  speciaal waren gekomen voor het bijzondere thema van deze opendag namelijk, de aspergeteelt en de verdere verwerking ervan. In een eerdere aankondiging voor deze opendag stond vermeld dat door de familie Bogers een showbed zou worden aangebracht. “Het was de week voor de opendag zulk lekker weer, dat we hebben besloten om naar de aspergevelden zelf te gaan.” vertelt Piet. “In het veld is het net even duidelijker om uit te leggen, maar op die plek maken de mensen echt mee wat feitelijk mijn levenswerk is. Het had ook nog meer voordelen hoor. Maar die mag je zelf verzinnen” vult Piet lachend aan.

Leerzaam en actief in 3 stappen.

DCP_4620

Piet en Jenny hadden hun presentatie goed in elkaar gestoken. Over de gehele middag kon er in 3 stappen gezien worden hoe hun dagen in de aspergetijd er uitzien. In groepen werden volgens een min of meer vastgesteld schema de bezoekers door het hele proces geleid, begeleid door boer Piet, Jenny en enkele van hun familieleden en medewerkers. “Vanaf de eerste stap mogen de mensen mij meehelpen. Vertelt Piet. “Dat houdt in dat ze met hun handjes mogen wapperen. We hebben onze messen en kisten mee te nemen naar het veld en er is geen auto of tractor die tussen de bedden ons de spullen kan komen brengen. Dus we hebben soms heel wat te sjouwen. Gelukkig zijn we nu met genoeg mensen” lacht Piet. Uitleggen kan Piet als de beste. Met flink veel humor weet hij de informatie bij de meeste mensen er snel in te krijgen. Hij toont vanuit een speciaal meegesjouwd kistje het aspergezaad (wat €4000,- per kilo kost), de gekweekte aspergeplant die ook veel toegepast wordt door telers en de uiteindelijk uitgeschoten asperge van een jaar daarvoor. “Die zijn goed om de kachel mee aan te maken” lacht Piet. “Maar kom op… genoeg gepraat. We gaan eens wat doen!” Je kunt goed zien dat Piet veel op zijn land is, want als vanzelf graaien zijn handen in het bed en steekt hij al pratend de eerste asperge blind. “Eens kijken wie van jullie allemaal aan het eind van het bed ook een asperge kan steken” daagt Piet zijn bezoekers uit en omdat de messen en kisten al verdeeld waren onder de bezoekers op de heenweg naar het veld, verscheen er bij sommige van die mensen wat paniek in het gezicht. Maar het viel allemaal reuze mee, want halverwege het bed begonnen de eerste al een steekje te wagen en waren de meeste soms blij verrast dat het hen zo goed afging. “Wat kan ik toch goed uitleggen” lacht Piet. “Als je de juiste dingen maar vertelt en laat zien, dan komt het vanzelf wel goed zie je wel. Het blijft uiteindelijk ook gewoon een handigheidje zoals zoveel dingen” vult Piet aan.

Stap 2

DCP_4604

Aan het eind van het aspergebed keren de groepen terug naar de boerderij waar in de schuur naast het woonhuis de tweede stap in het proces aan bod komt. Dat is meer Jenny’s terrein, omdat hier de asperges klaar gemaakt worden voor de verkoop. “Als de asperges hier binnen komen zitten ze nog onder het zand van het land en beginnen we gelijk met het wassen van de asperges” vertelt Jenny. “Uit de wasmachine komen de asperges via een transportbandje naar buiten. Boven de transportband staan kisten op een rek waar we de asperges visueel kunnen sorteren. Kijk dit is een A-tje” en Jenny steekt een mooie rechte spierwitte asperge de lucht in. “Het is allemaal niet moeilijk, maar je moet gewoon weten waar je mee bezig bent. Als onze Piet een heel jaar zijn best doet op het land om de mooiste asperges te telen, dan kan ik ze hier niet in een hoek weg laten rotten. Het gaat ook om onze boterham, want alleen asperges eten is ook niks” lacht Jenny. Intussen is het was en sorteerproces van de asperges in volle gang “Wil je helpen? Doe die daar maar in dan” zegt Jenny en geeft een aanwezig meisje een asperge in haar hand en wijst naar een kistje. Piet is er ook bij komen staan en beantwoord nog steeds vragen van mensen die over het steken gaan en hij verteld aan de aanwezigen hoe dat het bewaren van de asperges in zijn werk gaat.

Stap 3

DCP_4610

Na dit alles gezien te hebben kwamen de meeste bezoekers terecht op het erf van de boerderij waar een overheerlijke aspergesoep gegeten kon worden en de voor dit jaar geselecteerde aspergewijn kon worden geproefd op het terras wat voor de gelegenheid weer stond opgesteld. Het mag duidelijk zijn dat stap 3 in het proces natuurlijk de bereiding van de asperge is. Het begin van een goede bereiding van deze delicatesse, ongeacht welk gerecht ervan bereid wordt, valt of staat met het goed schillen ervan. Daarom gaven Jenny en haar medewerkers doorlopend demonstraties van het aspergeschillen met nuchtere praktische uitleg erbij. Al peuzelend, drinkend en genietend van het prachtige weer genoten de aanwezigen ook hiervan.

Andere activiteiten

DCP_4626Piet en Jenny keken aan het eind van de dag terug op een geslaagd evenement. “Ik doe al heel lang graag vertellen” zegt Piet “Maar dat het zo leuk is om informatie op deze manier aan de man te brengen heb ik vandaag eigenlijk pas echt goed ontdekt. Ik heb er wel zin in om dit vaker te doen”. Jenny stemt hier meteen mee in. “Ik zie dat ook wel zitten Piet, met groepen van bijvoorbeeld een bedrijfsfeest of een vereniging of zo. In ieder geval zijn er vandaag zo’n 60 a 75 mensen met je meegegaan het veld op dus er is animo genoeg. En trouwens hebben we veel meer te laten zien dan asperges alleen. We doen veel meer Piet”. Vult Jenny aan. “Straks hebben we geen opendag meer, maar zijn we een open boek” lacht Boerke Bogers. “Maar zo ver is het nog niet. Ik moet eerst iedereen nog bedanken die vandaag geweest zijn en hoop eigenlijk iedereen volgend jaar ook weer tijdens een opendag te kunnen ontvangen” sluit hij af. Wilt u meer weten over Boerke Bogers en de eventuele wilde plannen. Surf dan naar www.boerkebogers.nl voor meer informatie.